Makroøkonomi
Samfunnsøkonomi og økonomisk
politikk
Tidligere eksamensoppgaver:
Tillatte hjelpemidler: Matematiske
tabeller, rentetabeller, lovsamlinger, Statistisk årbok
2002:
Pensum hentet fra Dedekam:
"Makroøkonomi"
a) Gjør kort rede for begrepene driftsbalanse, nasjonalprodukt, valutakurs, klassisk og keynesiansk ledighet. (25 %).5.mars 2003 - utsatt eksamen:
b) Presenter en makroøkonomisk modell, og drøft mulige virkninger av en ekspansiv pengepolitikk på nasjonalprodukt, sysselsetting og rentenivå.
(50%).
c) I hvilken grad vil pengepolitikken være potent dersom valutakursen er flytende og kapitalbevegelsene mellom land er helt frie?(25%).
a) Hva menes med penger, pengemengde og likviditet? Hva menes med multiplikatorvirkninger? (25%)4.desember 2002 - vanlig eksamen:
b) Presenter en makroøkonomisk modell, og drøft mulige virkninger av en ekspansiv finanspolitikk på nasjonalprodukt, sysselsetting og rentenivå. (50%)
c) Drøft ulike måter Staten kan finansiere en økning av offentlige utgifter (25%)."
a) Gjør kort rede for begrepene driftsbalanse, nasjonalprodukt, valutakurs, klassisk og keynesiansk ledighet. (25 %).22.februar 2002 - utsatt eksamen:
b) Presenter en makroøkonomisk modell, og drøft mulige virkninger av en ekspansiv pengepolitikk på nasjonalprodukt, sysselsetting og rentenivå. Drøft kort hvordan resulatet påvirkes av at pengeetterpsørselen reagerer sterkere enn før på økt inntekt. (60%).
c) I hvilken grad vil pengepolitikken være potent dersom valutakursen er flytende og kapitalbevegelsene mellom land er helt frie? (15%)2001:
Pensum hentet fra Dedekam: "Makroøkonomi"
a) Gjør kort rede for begrepene sparing og investering, og sammenhengene mellom disse begrepene.6. desember 2001 - regulær eksamen:
b) Presenter en makroøkonomisk modell, og drøft mulige virkninger av en ekspansiv finanspolitikk på nasjonalprodukt og rentenivå.
c) Etter at de ekspansive tiltakene i b) er gjennomført, kommer økonomien inn i en situasjon med inflasjon. Drøft årsaker til inflasjonen, uheldige konsekvenser av den, samt mulige tiltak for å dempe inflasjonen.
1. Definer begrepene handelsbalanse, nettonasjonalprodukt, pengemengde, inflasjon, klassisk og keynesiansk ledighet (25%).
2. Drøft kort ulike måter Staten kan finansiere en økning av offentlige utgifter (25%).
3. Diskuter hvordan det offentlige kan øke aktivitetsnivået i en åpen økonomi gjennom bruk av henholdvis finans- og pengepolitiske tiltak. Drøft kort hvordan konklusjonene vil påvirkes av om landet har en fast eller flytende valutakurs? (50%).
22.februar 2001 - utsatt eksamen:
Oppgave 1 - 50 %:6.desember 2000 - regulær eksamen:
a) Hva menes med penger, pengemengde og likviditet? Gi eksempler.
b) Hva er forskjellen på det vi kaller pengemengden og det vi kaller basispengemengden?
c) Gjør rede for sammenhengen mellom basispengemengden og pengetilbudet. Forklar det vi kaller kredittmultiplikatoren.Oppgave 2 - 50%:
a) Still opp en enkel makroøkonomik modell og drøft hvordan en økning i offentlige utgifter virker på nasjonalproduktet, privat konsum og handelsbalansen.
b) Hvordan vil en skattelette virke på de samme størrelsene?
c) Sammenlikn resultatene i a og b. Hvilket virkemiddel er mest effektivt for å øke aktivitetesnivået i landet?
d) Hva skjer dersom økningen i offentlige utgifter finansieres ved en tilsvarende økning i skattene (balansert budsjettendring)? Drøft virkning på R, C og X.
Oppgave 1: - 10 %:
Ta utgangspunkt i utenriksregnskapet og redegjør for begrepene handelsbalanse, netto finansinvestering og betlaingsbalanse og sammenhengen dem i mellomOppgave 2 - 80 %:
Anta at økonomien i et samfunn kan beskrives ved følgende modell:1) R = Cp + Ip + G + (A-B)
2) Cp = a(R-T) + b
3) Ip = -cr + d
4) (A-B) = -eR + f(p*V) + g
5) M = mR - nr
6) r=r*hvor alle størrelsene er målti faste kroner og hvor symbolene har samme betydning som i Ringstad. Dvs. R = nettonasjonalprodukt, CP = privat konsum, Ip = privat nettorealinvestering, G = offentlige utgifter til varer og tjenester, A = eksport, B = import, T = samlet sakttebeløp fra de private til det offentlige, P*=prisnivå utenlands, V = valutakurs, M = pengemengde, r=innenlands rentenivå og r* = utenlands renteniv, mens a, c, e, f, m og n samt b og g er konstanter større enn null.
a) Redegjør kort for de viktigste forutsetningene for en slik modell og forklar de enkelte relasjonene (1-6) i modellen.
b) Det hevdes at valutakurssystemet (fast eller flytende valutakurs) har betydning for myndighetenes mulighet til å styre den makroøkonomiske utviklingen ved hjelp av penge- og finanspolitikk. Ta utgangspunkt i modellen over og dsikuter påstanden.Oppgave 3 - 10 %:
Ta utgangspunkt i forutsetningene for modellen som du redegjorde for i opgave 2. Drøft kort hvordan modellen og dens forutesetninger passer med siutasjonen for Norge i dag,
31.mai 2000 - utsatt eksamen:
Oppgave 1 - 20 %:
Definer og forklar følgende begreper:
i. Offentlige utgifter
ii. Nettonasjonalprodukt
iii. Handelsbalanse
iv. Netto realinvestering
v. Netto finansinvesteringOppgave 2 - 80 prosent
Hvordan kan myndighetene påvirke sysselsettingen i
a) en lukket økonomi
b) en åpen økonomi
13.desember 1999 - regulær eksamen:
Oppgave 1 - 50 %:
Anta at økonomien i et samfunn kan beskrives ved følgende modell:1) R = Cp + Ip + G + (A-B)
2) Cp = a(R-T) + b
3) Ip = -cr + d
4) (A-B) = -eR + f(p*V) + g
5) M = mR - nr
6) r=r*hvor alle størrelsene er målti faste kroner og hvor symbolene har samme betydning som i Ringstad. Dvs. R = nettonasjonalprodukt, CP = privat konsum, Ip = privat nettorealinvestering, G = offentlige utgifter til varer og tjenester, A = eksport, B = import, T = samlet sakttebeløp fra de private til det offentlige, P*=prisnivå utenlands, V = valutakurs, M = pengemengde, r=innenlands rentenivå og r* = utenlands renteniv, mens a, c, e, f, m og n samt b og g er konstanter større enn null.
a) Forklar de enkelte relasjonene (1-6) og gjør rede for forutesetningene denne modellen bygger på.
b) Tegn opp og forklar IS-kurven og LM-kurven
c) Tegn videre inn kurven for rentenivået i modelløkonomien (relasjon 6, r=r*) i samme figur. Gi en begrunnelse for hvorfor en kan tenke seg at rentenivået i modelløkonomien tilpassser seg det utenlandske rentenivået.Oppgave 2 - 40 %:
Gi eksempler på hvordan valg av valutakurssystem (fast eller flytende valutakurs) har betydning for myndighetenes mulighet til å styre den makroøkonomiske utviklingen ved hjelp av penge- og finanspolitikk. Ta gjerne utgangspunkt i modellen over (dvs. relasjon 1-6 som du har tegnet opp i oppgave 1b og 1c).Oppgave 3 - 10%:
Ta utgangspunkt i forutsetningen for modellen som du redegjorde for i oppgave 1a. drøft kort hvordan modellen og dens forutsetninger passer med situasjonen for Norge i dag.